6,7,8,9 augustus

10 augustus 2017 - Greenbrae, Verenigde Staten

Gelukkig worden we na een regenachtige nacht wakker met mooi weer. Nu zien we pas echt op wat voor een mooie plek we nu weer staan. We staan op een berg en kijken uit op Monolake. Na het ontbijt rijden we naar beneden om het meer van dichtbij te bekijken.In Monolake liggen vulkanische eilanden. Er staken grote rots punten boven het water uit, Niet geschikt voor watersport, maar hierdoor heel mooi rustig, met prachtige natuur.

Na Monolake ging de reis naar Bodie een spookstadje. De laatste 3 miles zou wat slechte weg zijn. Wij volgenden de borden naar Bodie en we kwamen al snel op een onverharde weg. Op de wegwijzers stond dat we nog 20 miles tot Bodie moesten. We hobbelden en stuiterden over de weg. We maakten ons best wat zorgen over de camper. En over de laatste 3 miles, als die nog hobbeliger zou zijn zouden alle schroeven uit de camper vliegen.

Gelukkig zagen we Bodie naderen en bleef de weg even hobbelig. Maar we zagen ook dat er nog een weg naar Bodie ging. Dat bleek de weg te zijn die slechts 3 mile onverhard was. We hebben heerlijk een paar uur rondgedwaald door Bodie. Heel bijzonder hoe zo'n plaats ontstaat en hoe ineens iedereen vertrekt en van alles achter laat. De huisjes waren deels nog ingericht. De terugweg hebben we toch maar gekozen voor de verharde weg.

Onze route ging verder naar Yosemite. Waaauw wat was het daar weer prachtig.We konden wel bij elk viewpoint even stoppen. Wat een uitzichten, bergen met sneeuw, watervallen echt fantastisch.
Onze camping was in Wawona. Een hele basic camping aan een riviertje. Wat genieten wij van zulke campings. We staan in een bos, met een vuurplaatje en een picknickbank. That's it! Lekker pootjebaden in de rivier en hout zoeken voor het vuur. 's Avonds lekker zitten bij het kampvuur met marshmallows en spelletjes doen.("Heb je er eentje?")
Wat deze camping en dit gebied wel spannend maakte waren de beren. Overal werd je gewaarschuwd voor beren. Laat geen eten slingeren, speciale beeronvriendelijke prullenbakken en foodlockers waar je je eten in moest bewaren. Beren breken zelfs in auto's en campers in om aan voedsel te komen. Heel zorgvuldig borgen we onze etenswaar op voor we gingen slapen.

De volgende morgen reisden we met de camper naar het Yosemite park, zo'n 20km bij onze camping vandaan. Het was erg druk en moeilijk om een parkeerplek te vinden. We wilden het bijna opgeven toen we toch nog een plekje vonden. Met al het eten dat we in de camper hadden in de rugzak(we stonden in een berengebied geparkeerd,hihi) gingen we op pad.

Wat hebben we genoten van al het natuurschoon. We hebben een pittige wandeltocht gemaakt. We hebben een waterval beklommen. Het eerste stuk waren stijle grindpaden naar boven en het laatste stuk moesten we klauteren over stenen. Deze stenen werden nat van de waterval, dus die waren glibberig. Maar het was geweldig!!

Moe en met stijve benen keerden we terug naar Wawona, daar hebben we ingeslagen voor een bbq. We hebben deze super dag afgesloten met een bbq boven een houtvuur. Het enige nadeel van deze natuurcampings is dat er geen douches zijn. We voelden ons allemaal vies en zweterig ,maar we konden niet douchen. Gelukkig stonken we allemaal!

8 augustus reisden we af naar San Fransisco. Dat was nog een behoorlijke tocht. Maar geen saaie tocht. We zagen het landschap steeds weer veranderen. Eerst reden we een heel stuk door de bergen van Yosemite, net toen we dat gezigzag een beetje zat begonnen te worden kwamen er weer rechte wegen. Langs deze wegen stond koren en verdord gras. Ook stonden er koeien. Dit is wat wij van te voren bedacht hadden hoe het platteland van Amerika eruit moest zien. Na een tocht van ca 7uur kwamen we aan in Marin RV park. Een grote camper parkeerplaats met zwembad en toiletgebouw. Heel wat anders dan een natuurcamping. Wat deze camping zo leuk maakt is dat hij vlakbij een haven ligt met een pontverbinding naar het centrum van San Fransisco

9 augustus liepen we al om 7uur richting de haven. Vandaar voeren we met de boot naar San Francisco. Een heerlijke overtocht, die ons deed denken aan de overtocht naar Terschelling. We zaten tussen de Amerikanen die deze overtocht gebruikten om naar hun werk te gaan. Ideaal, geen last van files of bladeren op het spoor.

In San Francisco moesten we naar pier 33 waar vandaan de boot naar Alcatraz vertrok. Het was maar goed dat we van te voren kaartjes hadden gekocht. Alcatraz was uitverkocht tot 29 augustus.
Op het eiland werden we opgewacht door een ex gevangene van Alcatraz. Erg bijzonder. Deze man was 80 jaar en had net een boek geschreven over zijn leven op Alcatraz. Hij zat in Alcatraz, omdat hij 3 had geprobeerd om te ontsnappen uit een andere gevangenis.
In de gevangenis zelf deden we een audiotour, die erg indrukwekkend was. Heel bijzonder om daar rond te lopen. Na de tour hebben we het boek van de oud gevangene gekocht en laten signeren.

Na Alcatraz zijn we heerlijk gaan struinen door San Francisco. Eerst naar pier 39 waar we gegeten hebben en alle souvernierswinkeltjes bekeken hebben. Toen langs allemaal zeeleeuwen die heerlijk lagen te zonnen om de pier. Geweldig om die dieren te observeren. Er lagen wel 50 van die dieren te luieren en met elkaar te kibbelen. Daarna via de Fishermants Wharf naar Chinatown ( waar we onze ogen uitkeken. We waanden ons echt in China) naar Union square. Precies 12 uur nadat we aankwamen met de pont gingen we ook weer terug. We waren moe maar voldaan. Wat een indrukwekkenden dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther:
    10 augustus 2017
    Ik ben heel benieuwd naar jullie fotoboek! Dat moet wel extreem dik zijn met zoveel mooie foto's! Wat klinkt het allemaal gaaf zeg!
  2. Danielle:
    10 augustus 2017
    Wat een mooie verhalen vertellen jullie en volgens mij al ontzettend veel gezien. Geweldig hoor!
    Heeeeel veel plezier verder en geniet van alle bijzondere indrukken.
  3. Ellen:
    10 augustus 2017
    Oh, wat weer een prachtig verhaal. Dat is weer fijn wakker worden. Ik geniet helemaal met jullie mee. Wat een belevenis om dit met z'n 5en te kunnen doen.
  4. Klaas en Inge:
    10 augustus 2017
    Wauw wat mooi. Krijg er gewoon ook zin in! Super!
  5. Tineke Meringa:
    10 augustus 2017
    Het klinkt allemaal super.top. nog een goede reis verder. Liefs Tineke
  6. Papa en mama:
    10 augustus 2017
    Dat waren weer mooie,drukke dagen.Maar goed dat je alles meteen opschrijft,vers van de pers!
  7. Hans en Alda:
    10 augustus 2017
    Prachtige verhalen! Prachtige belevenissen met zijn vijven die straks kostbare herinneringen zijn. Nog heel veel plezier!
  8. Alie Scholten:
    10 augustus 2017
    Wat weer prachtige verhalen! En wat weer een belevenissen zo binnen een paar dagen!
    Geweldig!! En heel mooi zo met jullie vijven!
  9. Liset:
    10 augustus 2017
    Wow, wow, wow!! Wat een mooie verhalen en belevenissen allemaal!
    Veel plezier!!!!!
  10. Papa Henk en Annemiek:
    10 augustus 2017
    Wij waren blij na zoveel dagen weer iets van jullie te vernemen. Kregen bange vermoedens dat jullie door de beren waren verorberd. Gelukkig ontvingen we weer jullie enthousiaste verhalen. Geniet lekker verder!!!
  11. Henk en Geesje:
    10 augustus 2017
    Tjonge, jonge wat een belevenissen! Daar kun je hele boeken mee vol schrijven. Fijn dat het allemaal zo prachtig verloopt.
    Nog veel plezier.